- De maximumsnelheid gaat op meerdere stukken snelweg mogelijk weer terug naar 130 kilometer per uur.
- Dat gaat minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken.
- Hij heeft vier stukken snelweg geïdentificeerd die daar “kansrijk” voor zijn.
- Lees ook: Deze vaak onverwachte factoren bepalen hoe snel een elektrische auto laadt – en waarom dat telkens anders is.
Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt of de maximumsnelheid op vier “kansrijke” stukken snelweg weer terug naar 130 kilometer per uur kan. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Het gaat om de A7 op de Afsluitdijk, de A7 tussen Zuidbroek en de Duitse grens, de A37 tussen knooppunt Holsloot en Zwartemeer en de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug.
Onderzoek naar gevolgen maximumsnelheid 130 km per uur
Het is nog niet zeker of de maximumsnelheid op die vier trajecten daadwerkelijk naar 130 kilometer per uur kan, schrijft Madlener. De volgende stap is een “verkennend onderzoek” naar de gevolgen voor de stikstofneerslag op beschermde natuur. De minister hoopt dat hij begin volgend jaar een besluit kan nemen.
Madlener komt uit op een totaal van 133 kilometer snelweg, waarbij hij elke rijrichting los meetelt. Op de 25 kilometer van de Afsluitdijk scheelt een verhoging van 100 naar 130 kilometer per uur zo’n 3,5 minuten.
In maart 2020 ging de maximumsnelheid tussen 06.00 en 19.00 uur naar 100 kilometer per uur. Die maatregel nam het kabinet destijds om de stikstofuitstoot van het verkeer terug te dringen. Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben afgesproken om de snelheidslimiet “daar waar dat kan” terug omhoog te brengen.
Het is "niet realistisch" om dat op alle snelwegen te doen, erkent minister Madlener. Dat komt doordat hij op veel plekken weer maatregelen zou moeten nemen om de gevolgen van de stikstofuitstoot op de natuur tegen te gaan. "Een grootschalige aanpak zal jaren duren." Madlener kiest daarom voor een "gefaseerde aanpak" waarbij hij sneller vooruitgang kan boeken.